"Ik wens je veel werknemers" is een oud joods gezegde dat neerkomt op het toewensen van veel zorgen en ellende. Het aantrekken, selecteren en aannemen van werknemers en ze daarna productief en gemotiveerd houden is meestal een hele klus. Zou het niet mooi zijn om je bedrijf op te schalen zonder dat je werknemers hoeft aan te nemen en toch je taken op het bedrijf kunt minimaliseren.
Ik heb goed nieuws voor je, tegenwoordig is het eigenlijk heel gemakkelijk te doen en veel van onze klanten hebben deze route genomen om hun bedrijf op te schalen zonder personeel aan te nemen. Er zijn twee trucs om deze strategie te realiseren: uitbesteding en automatisering. Als je in staat bent om deze goed aan te pakken, blijft er voor jou weinig anders over dan het beheren van je bedrijf.
Uitbesteden
Laten we een e-commerce bedrijf als voorbeeld nemen, er zijn veel taken die gemakkelijk uit te besteden zijn bij zeer gespecialiseerde bedrijven.
Marketing
De reden dat we zoveel bedrijven en hun verhalen hebben leren kennen, is dat ze bij ons komen om hun marketingactiviteiten uit te besteden. Door je marketingactiviteiten uit handen te geven bespaar je niet alleen de tijd en moeite, maar leg je het ook in handen van specialisten die zich hierop richten. En dat terwijl het goedkoper en effectiever is dan het inhuren van een dure marketeer. Een marketingbureau kan zorgen voor je marketingstrategie, branding, social media, reclame en webontwikkeling.
Als je meer wilt weten over dit onderwerp, hebben we een artikel geschreven over de 7 redenen waarom bedrijven hun marketingactiviteiten uitbesteden.
Productie
Productie ligt misschien het meest voor de hand om uit te besteden, maar er zijn nog steeds veel mensen die denken dat ze hun producten zelf moeten ontwikkelen en produceren. Gespecialiseerde partijen hebben veel ervaring en kunnen efficiënter en effectiever produceren en grote hoeveelheden beheren.
Levering
Als je begint te verkopen stapelen de pakketten zich op en wordt het al snel een zeer tijdrovende klus. Distributiecentra nemen opslag, verwerking en verzending uit handen in ruil voor een commissie op elke bestelling. Deze commissies compenseren meestal voor de betere prijsafspraken die zij hebben met de vrachtvervoerders, vooral bij internationale verkoop.
Klantenservice, boekhouding en meer
Taken die minder belangrijk lijken, zoals klantenservice en boekhouding, kunnen oplopen wanneer je enige schaalgrootte begint te bereiken. Wees je ervan bewust dat er een oplossing is voor de meeste pijnpunten die je tegenkomt. Wees altijd kritisch over de tijdrovende activiteiten die je uitvoert en zoek naar manieren om die uit te besteden. Sommige zaken kunnen misschien zelfs geautomatiseerd worden.
Automatisering
Automatiseringssoftware is zeer nuttig als je bedrijf begint te groeien en op te schalen. Er zijn veel automatiseringstools beschikbaar, dus wees kritisch bij het kiezen van welke software het beste bij je bedrijf past. Automatiseringssoftware kan worden gebruikt voor onder andere marketing, boekhouding, e-mail en andere bedrijfsprocessen. Zoveel mogelijk automatiseren zal de ervaring voor je klanten verbeteren, je tijd en geld besparen én je bedrijf schaalbaarder maken. Door gebruik te maken van de kracht van automatisering en uitbesteding maak je je bedrijf schaalbaar terwijl je flexibel en slank blijft. Zo ben je verlost van tijdrovende taken en verantwoordelijkheden en kun je je concentreren op het bereiken van je doelen.
Klaar om te groeien?
Ben je klaar om je bedrijf te schalen en vraag je je af welke mogelijkheden er voor je liggen bij het uitbesteden van je marketing? Klik op de knop hieronder om te kijken of je in aanmerking komt voor een gratis strategie sessie van 30 minuten met een van onze specialisten.