Psychologie Gebruiken in Je Marketingstrategie

Est. Reading: 4 minutes
Contents

Om je te laten zien hoe je op wetenschap gebaseerde psychologie kunt gebruiken voor je volgende zakelijke stap, wil ik je een situatie voorstellen.

Je loopt door een mooie straat in Brussel en ziet twee chocoladewinkels naast elkaar. Hun verschil is op het eerste gezicht duidelijk - de rechter is erg druk, en de linker is bijna leeg. Je herkent het merk van de rechter winkel. Zonder na te denken besluit je de chocoladewinkel aan de rechterkant binnen te gaan. Bij de ingang zie je een glimlachende chocolatier die pralines uitdeelt. Je neemt er een en raakt in een zeer aangenaam gesprek, over het chocoladeproces. Daarna wordt je geïnformeerd over de speciale aanbieding van de dag, met een advies van de expert om de code te gebruiken: "Speciaal voor mij" om korting te krijgen op extra lekkers.

Voor je het weet verlaat je de winkel met een grote zak chocolade en minder geld op de bankrekening. Maar je bent blij en zeer tevreden met je keuze. Het bezoek was een zeer aangename ervaring!

Priming

Wat gebeurde er tijdens je bezoek aan de winkel?

Laten we het opsplitsen.

Ten eerste bent u in Brussel - de hoofdstad van het chocoladeland. Deze connectie op zich maakt je meer geschikt om wat geld uit te geven aan chocolade. Dit psychologisch fenomeen wordt priming genoemd. Door psychologen wordt priming gedefinieerd als een proces waarbij de ene stimulus onze reactie op de volgende beïnvloedt. Eenvoudig gezegd: eerdere situaties (in Brussel zijn) beïnvloeden je huidige acties/gedachten (chocolade kopen). Interessant genoeg kan priming zelfs optreden wanneer de stimulus niet bewust wordt waargenomen (Gray Peter & Bjorklund David, 2018).

Laten we teruggaan naar onze "chocoladewandeling". Ja, je werd geprimed om chocolade te kopen in de hoofdstad van België.

Robert Cialdini's 7 principes van invloed

Maar waarom koos je voor de winkel rechts? Of was het zelfs jouw beslissing? Misschien werd je gedwongen deze winkel te kiezen?

Om te beginnen "houden we van dingen, die we al kennen". Wanneer je een merk zag dat je al eerder kende, was je automatisch geneigd dat te kiezen. Dit is een basisregel achter de effectiviteit van product plaatsing. In het moment van aarzeling, gaan we in de richting van wat bekend is. Ten tweede werd je beïnvloed door de drukte in de winkel. Het principe van "sociaal proof" werkte zoals het hoort. Volgens de goeroe van de beïnvloedingspsychologie Robert Cialdini is de mens eerder geneigd de handelingen van mensen die gelijk zijn te volgen en te herhalen, vooral wanneer hij geen gefundeerde mening of kennis ter zake heeft. Kijkend naar onze wandeling, ben jij en de mensen waarmee je bent omringd gelijk - jullie zijn allemaal toeristen met de bedoeling een zoet souvenir te kopen, en je zult hen waarschijnlijk volgen.

Toen je uiteindelijk de winkel binnenging, gaf de chocolade-expert je een waardevol gesprek, een glimlach en een geschenk. Je werd omringd door beïnvloedingstechnieken. De expert volgde de regels van autoriteit, sympathie, wederkerigheid, schaarste en betrokkenheid & consistentie.

Het is veel, ik weet het. Laten we ze één voor één analyseren.

De expert deelde zijn kennis met je en verzekerde je met jouw keuze van de winkel (het principe van autoriteit). Verder werd er gratis, lekkere chocolade aangeboden, wat je verbond met een merk - je raakte betrokken bij het proces van kopen, zelfs voordat je besloot dat te doen. Het maakte je deel van het merk en aangezien je als een consequent persoon wilt worden gezien, houd je je aan je afspraken en verken je de gekozen winkel (het principe van betrokkenheid en consistentie). Bovendien kreeg je een cadeau aangeboden waardoor je (misschien onbewust) graag wilde terugbetalen (het principe van wederkerigheid). Het gesprek en het advies zelf volgen ook deze twee regels - je ontwikkelde een gevoel van verbondenheid met de deskundige die het merk vertegenwoordigde. Na een leuk conflab kun je je nieuwe "vriend" niet in de steek laten. Hier pakte de winkel je nog een keer! Misschien vond je de gastheer gewoon aardig? We zijn eerder geneigd het verzoek op te volgen van de persoon die we gewoon aardig vinden. Daarom was de glimlachende gastheer zo belangrijk in het winkelproces (het principe van leuk vinden). Tenslotte kreeg je een "dagelijkse aanbieding" die "speciaal voor jou" was ontworpen. Eenvoudig, maar succesvol - "verboden fruit is het zoetst". Je moet de speciale aanbieding vandaag proberen - morgen kan het weg zijn (het principe van schaarste) (Cialdini, 2018)!

Conclusie


Zoals je ziet zit zelfs de eenvoudige situatie van het kopen van chocolade vol met beïnvloedingstechnieken. Wat cruciaal is om te begrijpen, is dat dit alles een goed geplande marketingstrategie is.

Zie jij ruimte in je bedrijf om die technieken toe te voegen en klanten dicht bij je te houden om je omzet te verhogen?

Het implementeren van deze principes in je marketingstrategie is essentieel voor je verbetering. Ze voelen misschien nog erg abstract en verwarrend, maar de online ruimte is ideaal om er slim gebruik van te maken.

Dat is wat Mind for Business doet - we gebruiken op wetenschap gebaseerde technieken en voegen ze toe aan je marketingstrategie. Door te goochelen met de tekst, plaatsing, visuals en meer, voegen we extra waarde toe aan je boodschap en verhogen we je verkoop. Belangrijk - het gaat niet om nep zijn - het gaat om het benadrukken van uw authentieke kant met een effectieve twist!

Klaar om te groeien?

Wil je de verbetering zelf ervaren? Klik op de knop hieronder om erachter te komen of je in aanmerking komt voor een gratis strategiesessie met een van onze specialisten.

Ready to grow?

Growth marketing for e-commerce. We improve your brand, boost your sales and generate mindblowing ROI’S.
crossmenuarrow-right