De 7 meest voorkomende pijnpunten van kleine ondernemers en hoe je ze kunt overwinnen

Inzichten

  • Klanten aantrekken
  • Een goede marketingstrategie creëren
  • Klanten terug laten komen
  • Tijdgebrek oplossen
  • Goede werknemers vinden
  • Implementeren en optimaliseren van systemen en processen
  • Het oplossen van gebrek aan kapitaal of cashflow

Bronnen

Est. Reading: 7 minutes
Contents

Zodra je een bedrijf begint, begint je leven eromheen te draaien. Hoe meer je vordert, hoe meer het je opslokt en hoe meer je je laat leiden door de achtbaan van het ondernemerschap. Je geniet van de successen terwijl de fouten je wakker houden. Naarmate je bedrijf groeit begin je na te denken over de beslissingen die je hebt genomen en welke hindernissen je bent tegengekomen. De tijd gaat zo snel en alles verandert voortdurend totdat je gestrest en ontevreden raakt. Been there and done that. Dit komt omdat, ook al staan bedrijven voor verschillende uitdagingen, veel van de pijnpunten zeer gemeenschappelijk zijn.

Hier bij Mind for Business hebben we het voorrecht om met veel bedrijven samen te werken, wat ons de kans geeft om te leren van hun successen en mislukkingen. We zien hun worstelingen en we zien de acties die ze ondernemen om ze aan te pakken. Daarom hebben we de meest voorkomende pijnpunten van het laten groeien van een bedrijf op een rijtje gezet, inclusief effectieve oplossingen die we zelf hebben ontdekt om de pijn te verzachten. 

1. Klanten Aantrekken

Een van de meest voorkomende uitdagingen voor merken is het aantrekken en behouden van klanten. Om je klanten aan te trekken moet je begrijpen wie ze zijn en wat hun motieven zijn om bij jou te kopen. Leer over je huidige klanten en mensen die interesse hebben getoond in wat je aanbiedt om mensen te vinden die vergelijkbaar zijn. Zodra je weet wie ze zijn, wat hen interesseert en hoe ze graag worden aangesproken, kun je promoties en gerichte advertenties opzetten om hen te bereiken. 

Bij Mind for Business beginnen we met het maken van een klantprofiel door in de huid te kruipen van je ideale klant en vast te stellen wat hun drijfveren zijn. Wat zijn hun pijnpunten en wat is het dat jij doet om ze op te lossen. Onze marketing strategie draait hier om.

2. Een goede marketingstrategie creëren

Online marketing is de activiteit waar de meeste kleine bedrijven mee worstelen en daarom verwaarlozen. Dat is jammer, want dit is wat je product of dienst onder de aandacht brengt en je bedrijf vooruit kan helpen. Veel ondernemers overdenken hun marketingstrategieën en denken dat het veel geld moet kosten voordat ze resultaat zien. Je kan beginnen met het bereiken van je potentiële klanten met lage budgetten op verschillende online platformen zoals instagram, tiktok, linkedin en andere om snel een impact te maken. Het mooie van deze online marketingkanalen is dat ze je snel voorzien van data die feedback geven over de prestaties van je marketinginspanningen en je bedrijf.

Veel ondernemers besluiten hun marketingstrategie uit te besteden bij een gespecialiseerd marketingbureau. Ze hebben niet het gevoel dat zij over de vaardigheden of tijd beschikken om effectief gebruik te maken van hun marketingbudget en geven de controle liever uit handen aan professionals. Je moet echter heel voorzichtig zijn met het selecteren van een marketingbureau, want zij kunnen de groei van je bedrijf maken of breken. Hier zijn enkele zaken waarop u moet letten bij het kiezen van een marketingpartner.

3. Klanten terug laten komen

Het is belangrijk om nieuwe klanten te vinden, maar je vorige klanten terug laten komen is wat je bedrijf het voordeel geeft van steeds terugkerende aankopen. Als je een vast percentage nieuwe klanten herhaaldelijk laat terugkomen en opnieuw bij je laat kopen, bouw je een basislaag van inkomsten op. Slagen in klantenbinding zal je rendement op je marketingbudget exponentieel verhogen. Voor merken is het echter vaak moeilijk om loyale klanten te behouden na de eerste aankoop.

Om een sterk klantenbestand te ontwikkelen, moet je een paar dingen in gedachten houden. Een ontevreden klant zal waarschijnlijk niet terugkomen. Daarom moet je bovenop je klantenservice blijven zitten. Houd de kwaliteit van je product en de manier waarop het verpakt is in de gaten. Vraag je klanten om feedback, zodat ze zich serieus genomen voelen en betrokken zijn bij je bedrijf. Dit helpt je ook om je product of dienst te verbeteren. Bovendien moeten klanten een reden hebben om terug te komen: Zijn er andere producten of diensten die ze bij je kunnen kopen, of is er een reden om hun eerste product opnieuw te kopen voor zichzelf of vrienden? Ten slotte moeten klanten weten dat je bestaat, zodat ze niet vergeten om je aanbod opnieuw te bekijken. 

Bij Mind for Business gebruiken we onze gratis marketingkanalen zoals social media-pagina's en e-maillijsten om eerdere klanten te stimuleren en hen te re-targeten met relevante advertenties.

4. Tijdgebrek

Eigenaren van kleine bedrijven hebben meestal een voortdurend en toenemend gebrek aan tijd. Dat komt omdat ze tegelijkertijd aan het bedrijf en in het bedrijf werken.

Als je nadenkt over je dagelijkse taken zul je waarschijnlijk snel concluderen dat jij niet anders bent. Wanneer je je bedrijf begint, heb je waarschijnlijk geen andere keuze dan beide te doen, maar naarmate het bedrijf groeit, zul je gedwongen worden je af te zonderen van de dagelijkse werkzaamheden en je uitsluitend te richten op het beheer van het bedrijf. Als je dat niet doet, zul je niet kunnen opschalen. Jezelf losmaken van het bedrijf geeft je de kans om elk aspect van je bedrijf te analyseren en te verbeteren. Tegelijkertijd zal je merken dat terwijl je jezelf vrijmaakt van operationele taken, je ineens veel extra tijd en een heldere geest hebt. Om dit te kunnen doen, moet je een structuur voor je bedrijf creëren waarin je de verschillende operationele taken kunt uitbesteden en delegeren. Dit brengt ons bij de volgende twee pijnpunten.

5. Goede werknemers vinden 

Werknemers zijn schaarser dan ooit en het selecteren van de juiste mensen is nog steeds een enorme uitdaging. Vooral voor kleine bedrijven is het moeilijker om werknemers te selecteren op basis van specifieke vaardigheden, aangezien functies bij kleine bedrijven vaak meerdere taken vereisen, terwijl grote bedrijven een functieomschrijving hebben die gebaseerd is op zeer specifieke taken. Dit beperkt hen in het aannemen van mensen die de nodige persoonlijkheid hebben om te slagen in een kleine bedrijfsomgeving, waar verandering gebruikelijk is.

Ook al zijn deze omstandigheden uitdagingen, toch is het cruciaal om zeer selectief te zijn met wie je aanneemt. Het succes van het bedrijf ligt bij degenen die het leiden. Alleen met de juiste mensen kan je geweldige producten of diensten creëren en de processen en strategie van het bedrijf stroomlijnen.

Mensen aantrekken die voor je willen werken is vergelijkbaar met het aantrekken van je klanten. Je moet een werkomgeving en een merk creëren waar mensen willen werken. Een aantrekkelijk bedrijf creëren om voor te werken doe je door te investeren in je bedrijfscultuur, door een duidelijk pad voor loopbaanontwikkeling te hebben en door mensen zich betrokken te laten voelen bij het succes van het bedrijf.

Terwijl getalenteerde en gemotiveerde potentiële werknemers vaak schaars zijn, zijn er veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in het uit handen nemen van dezelfde taken (vaak efficiënter, met meer vaardigheid en voor een betere prijs) die staan te popelen om je als klant aan te nemen.

Bij Mind for Business hebben we geleerd hoe je een e-commerce bedrijf kunt laten groeien zonder werknemers te hebben. Lees meer over de kracht van outsourcing.

6. Implementeren en optimaliseren van systemen en processen

Het ontbreken van de juiste systemen en processen is iets dat je ervan weerhoudt je bedrijf te schalen. Als je je bedrijfsprocessen niet kunt dupliceren zonder tegen problemen aan te lopen heb je knelpunten die moeten worden opgelost. Blijf je huidige processen analyseren en vereenvoudigen en kijk waar je systemen zoals IT-oplossingen kunt implementeren om efficiënter te worden. Soms moet je op zoek naar nieuwe middelen, of het nu gaat om personeel, kapitaal, fysiek of financieel. Vergeet niet dat de oplossing gebaseerd moet zijn op je huidige situatie en behoeften. Koop geen dure apparatuur en neem geen nieuwe medewerkers aan zonder de juiste basis. 

7. Gebrek aan kapitaal of cashflow

Je kunt niet zonder kapitaal en je moet niet verwachten dat je bedrijf meteen geld opbrengt als je het start. Het is dus belangrijk dat je voldoende financiële middelen hebt om te starten en te blijven draaien. Je kan echter je middelen goed in de gaten houden en ervoor zorgen dat je niet zonder geld komt te zitten.

Je kunt proberen creatief te zijn met wanneer je je geld uitgeeft versus wanneer je je geld ontvangt. Er zijn genoeg succesverhalen van bedrijven die hun bedrijf financieren met geld van klanten. Denk aan het doen van een voorverkoop voordat je daadwerkelijk het geld uitgeeft om je product te maken. In sommige niches is het normaal dat klanten betalen voordat hun product is gemaakt. 

Als je wel een voorraad bijhoudt, houd je geld dan niet te lang in de schappen. Zorg dat je genoeg bestelt om niet te snel op te raken, maar ook niet te veel om snel te verkopen om geld terug te krijgen. Maak ook gebruik van payment providers die je helpen je inkomsten snel te innen zodat je geld tot je beschikking hebt. Wij gebruiken graag shopify payments bij onze e-commerce webshops die binnen 3 werkdagen uitbetalen.

Ten slotte, maak geen onnodige uitgaven en onderschat niet hoe snel je door je kapitaal heen brandt. Bij Mind for Business proberen we onze uitgaven tot een minimum te beperken en te evalueren of het het juiste moment en de juiste investering is. Met adverteren kan je bijvoorbeeld al snel grote bedragen opbranden zonder dat het rendement oplevert. Wij testen onze advertentiestrategie met kleine budgetten en verhogen alleen wanneer we succes vinden. Voor meer informatie over het gebruik van betaalde advertenties als een power tool om je bedrijf te laten groeien kun je het artikel lezen dat we er hier over schreven.

Klaar om te groeien?  

Benieuwd waar jouw bedrijf momenteel tekortschiet en welk potentieel jouw merk heeft bij het oplossen van je pijnpunten? Klik op de knop hieronder om te kijken of je in aanmerking komt voor een gratis strategie sessie van 30 minuten met een van onze specialisten.

Ready to grow?

Growth marketing for e-commerce. We improve your brand, boost your sales and generate mindblowing ROI’S.
crossmenuarrow-right